fbpx
5 bästa tipsen för att skapa psykisk hälsa på arbetsplatsen
17413
post-template-default,single,single-post,postid-17413,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

5 bästa tipsen för att skapa psykisk hälsa på arbetsplatsen

5 bästa tipsen för arbetsplatser att skapa psykisk hälsa

 

Här har vi samlat 5 tips om vad som skapar psykisk hälsa och välmående på arbetsplatsen. I The Castle applicerar vi detta utifrån att vi är ett kontorshotell i Stockholm men vårt syfte är att sprida våra lärdomar så brett som möjligt. Om du önskar veta mer tveka inte att kontakta oss.

 

1. Tillåt hela människan på arbetsplatsen

I organisationslitteraturen kallat “wholeness“. Historiskt har vi bara tillåtit vissa delar av oss själva att existera på arbetsplatsen. Dom professionella, rationella, drivna, glada, samarbetsvilliga delarna är de som generellt är funktionella på en arbetsplats. Tyvärr är resultatet att andra delar måste stängas ute vilket skapar smärta hos de flesta människor.

När Frederick Laloux undersökte hur världens mest progressiva organisationer arbetar fann han att de erkänner hela människan på arbetsplatsen.

Det betyder inte att alla tillåts vara irrationella och ledsna på jobbet men genom att erkänna att varje person är mer mångfacetterad än vad som syns på arbetet kan organisationerna ställa om och lägga till processer, mötesrutiner, beslutsfattande och konflikthantering på ett sätt som både skapar effektivitet och framförallt: Välmående.

Endast en liten del av människan är tillåten på arbetsplatsen

Hur lär jag mig mer?

Reinventing Organizations wiki

Non violent communication

2. Samskapande

Om vi ser människor i organisationer som robotar som fyller funktioner, likt kugghjul i en stor maskin, så tar vi bort deras mänsklighet och dödar deras engagemang. Ett faktum som många vet om men få vet hur man undviker.

Problemet ligger ofta i att individens makt att påverka är minimal, vilket skapar samma struktur som i ett rullande band där individen utför sin uppgift och inget utöver det.

Festivalen, och fenomenet, Burning Man består av 70.000 deltagande människor som utan central organisation eller lön till någon, skapar en stad under en vecka fylld med upplevelser utan dess like. En viktig nyckel är att låta varje individ samskapa det som just den personen känner för.

Motsvarigheten i organisationsforskning är att öka deltagandet genom att ge medarbetare mer befogenheter att agera fritt. Detta har visat sig leda till större känsla av mening och engagemang.

 

 

Hur lär jag mig mer?

Föreläsning om burning man och organisationsteori

Self Management

 

3. Ställ 12 frågor om engagemang

Engagemang nämns ofta som en av de centrala framgångsfaktorerna för både välmående organisationer och individer, men det finns otaliga teorier hur det skapas så vem ska man lyssna på?

Gallup har data från 35 miljoner anställda och har, bland mycket annat värdefullt, kokat ner vilka frågor du ska ställa för att ta tempen på dina anställdas engagemang:

1. Do you know what is expected of you at work?

2. Do you have the materials and equipment to do your work right?

3. At work, do you have the opportunity to do what you do best every day?

4. In the last seven days, have you received recognition or praise for doing good work?

5. Does your supervisor, or someone at work, seem to care about you as a person?

6. Is there someone at work who encourages your development?

7. At work, do your opinions seem to count?

8. Does the mission/purpose of your company make you feel your job is important?

9. Are your associates (fellow employees) committed to doing quality work?

10. Do you have a best friend at work?

11. In the last six months, has someone at work talked to you about your progress?

12. In the last year, have you had opportunities to learn and grow?

Hur lär jag mig mer?

State of the Global Workplace

4. Personliga värderingar på arbetsplatsen

Många organisationer försöker förändra och trimma sina processer och anställda genom att jobba med beteenden. Det görs workshops, analyser, planeringar m.m. för att förstå hur vårt sätt att arbeta borde förändras i framtiden och hur tidigare beteenden har drabbat nuläget. 

Men om vi ser till forskningen i psykologi har det skett ett skifte från beteenden till värderingar (Exempelvis hur KBT har utvecklats till ACT). Detta baseras på insikten att värderingar är en närmre koppling till vad som driver och styr en individ.

Även i organisationer är detta bevisat att det leder till både välmående och effektivitet på arbetsplatsen. Se bara på bilden nedan var den stora skillnaden i engagemang ligger. Det är inte kännedom om organisationens värderingar utan kännedom om de personliga värderingarna som gör den absolut största skillnaden.

Personliga värderingar på arbetsplatsen

Hur lär jag mig mer?

Workshop personliga värderingar

Selfleaders

 

5. Ta hjälp av en Nobelpristagare

Det finns många forskningsresultat som visar att människor inte kan agera för helhetens bästa när dom är i större grupper. Detta kallas vanligtvis “Allmänningens dilemma”. Hon som lyckades visa exempel på motsatsen och förklara hur människor arbetar för allas bästa heter Ellinor Ostrom och belönades med Nobelpriset för sitt arbete.

Ostrom fann att åtta principer sammanfattar vad som krävs för att bli framgångsrika på arbetsplatsen:

1. Skapa identitet och mål.

2. Balansera kostnad och belöning.

3. Kom överens om regler för beslutsfattande.

4. Följ upp överenskomna beteenden.

5. Graderade sanktioner.

6. Skapa en snabb konfliktlösning.

7. Möjliggör självbestämmande.

8. Koordinera er med andra grupper.

 

Hur lär jag mig mer?

Psykologifabriken

Ellinor Ostrom

 

 

Om du vill veta mer, eller vill tränas i att implementera detta på ditt företag kontakta oss.